

Genre: Drama / Psychologisch
Regisseur: Kees van Oostrum
Première: 1 november 2013 (VS)
Cast: Liev Schreiber (James), Jeanne Tripplehorn (Nina), Joelle Carter, Renée Soutendijk, en Huub Stapel als Pieter
James (Liev Schreiber) leidt een schijnbaar perfect bestaan, maar verliest de verbinding met zijn vrouw Nina (Jeanne Tripplehorn). Een onschuldige flirt per telefoon ontaardt in een affaire — al blijkt de stem aan de andere kant niet wie hij denkt. Terwijl hij zijn huwelijk bedriegt, raakt hij steeds verstrikt in leugens en impersonatie.
Dualiteit in focus: De film draait om vragen als “Wie ben ik?”, “Welk beeld laat ik zien?” en “Welke waarheid is gebroken?” — terwijl James telkens het verkeerde spoor volgt.
Dubbele identiteit: James denkt verliefd te worden op een ander, maar het blijkt zijn eigen vrouw in vermomming. Zijn wereld kantelt als deze illusie uiteenvalt.
Conflicten en confrontatie: De spanningen lopen op tussen echtelijke loyaliteit, waarheid en misleiding — met gevolgen voor hun relatie en echte identiteit.

Pieter is geen hoofdpersonage, maar een invloedrijke secundaire figuur — een vriend of collega die dichter bij James staat dan de kijker misschien vermoedt. Stapel’s aanwezigheid schaart zich tussen illusie en realiteit: Pieter is de man die James confronteert, observeert en – stilletjes – vasthoudt aan wat waar is.
Zoals we van Stapel gewend zijn, spreekt hij meer met wat hij niet zegt:
Hoewel hij geen prominent plotpunt is, functioneert Pieter als:
Pieter past perfect binnen Huub Stapel’s oeuvre van terughoudende maar indringende bijrollen:
Hij is de metgezel die je nodig hebt als het schip breekt — niet om te redden, maar om te bewaren wat nog recht is.

Ontvangst & kritiek
Publiek noemde het een “gewoonte-dramafilm” met mooie stadsscènes in Amsterdam, en erkende Stapel’s rol als één van de weinige lichtpunten
Scores: A Perfect Man kreeg een matige 20 % op Rotten Tomatoes op MovieMeter gemiddeld een 2,25/5.
Critics volgens The Hollywood Reporter: “scenario mist scherpte” .
Zoals hij vaak doet: hij spreekt meer met zijn stilte dan anderen met hun woorden. Een subtiele, maar bepalende aanwezigheid in een wankelend drama.